Graphic and Branddesign

Blog

15/05/2019 // Een logo/huisstijl met de juiste uitstraling, wat is dat nu?

Ik schrijf het vaak, die juiste uitstraling die nodig is om je doelgroep te bereiken. Jouw doelgroep bepaal je door er personen op te kleven, echt in detail te gaan wie ze zijn, wat ze doen, wat ze leuk vinden.

Hoe specifieker je gaat hoe meer je ze kan raken in de kern. Als we deze doelgroep kennen gaan we een stijl zoeken die ze ligt, uiteraard rekeninghoudend met het product/de dienst, liefst met een unieke touch, die jij te bieden hebt.

Als voorbeeld een bloemenzaak.

Bloemenzaak X wordt geprezen om zijn inbindtechnieken. Zij maakt de mooiste combinaties in kleuren en geuren. Maar dat inbinden vraagt tijd waardoor er iemand extra moet worden aangenomen om de goede service te blijven houden. In de visuele communicatie, en start nu bij het logo zal deze er heel anders uit gaan zien dan Bloemenzaak Y die vooraf gevormde boeketten aanbiedt in massa en alleen is. Je ziet me al komen, de doelgroep gaat ook anders zijn. Doelgroep van bloemenzaak X zal een vrouw zijn met meer exclusieve smaak die net iets anders wil dan de doorsnee vrouwen. Ze weet wat ze wil, ... Bloemenzaak Y heeft als doelgroep, een man of een vrouw, die niet houdt van dat gedoe van samenstellen, hij/zij wil een boeket kiezen, afrekenen en voortgaan. Kan je zien welke richting beide visuele communicatie uitgaan? Bloemenzaak X zal een meer gedesignd stijlvol sjiek logo krijgen. (Ik denk aan goud, zwart, wit) Terwijl Bloemenzaak Y een meer toegankelijk voor iedereen, bloemig logo krijgen (ik denk aan kleurtjes, lief en vrolijk).

Dit zijn logo’s met de juiste uitstraling voor de juiste bloemenwinkel. Zo zie je dat beiden, ook al draait het om hetzelfde zich anders positioneren en daardoor een andere uitstraling krijgt. Wanneer je je unieke waardes uitspeelt is er ook geen concurrentie... maar dat is iets voor een andere keer.