Graphic and Branddesign

Blog

augustus '20 // In 10 stappen naar een succesvolle business!

HOE ZICHTBAARHEID MET DE JUISTE UITSTRALING TOPKLANTEN OPLEVERT!
Lopen klanten je voorbij? Je inspanningen naar meer zichtbaarheid levert buiten extra kopzorgen niet veel op? Of misschien kom je er gewoon niet toe, terwijl je weet dat dit een belangrijk onderdeel van ondernemen is. Want je moet nu eenmaal gezien worden om succes en erkenning te krijgen. Daarbij is het van belang dat ze weten dat je er bent, hoe ga jij de wereld kunnen helpen met jouw expertise?
Wil jij ook een zaak op te bouwen waarin je super graag werkt én je een mooi inkomen oplevert én met de leukste klanten mag samenwerken. Een zaak waar je superfier op bent. Wil jij dat ook? Wel hier vind je mijn 10 sleutels naar meer zichtbaarheid en succes.


1. Naar de kern van je zaak en je zelf

Ben je startend of is er iets cruciaals gewijzigd in het bedrijf? Misschien wat vastgeroest? Voel je dat je ideeën niet meer matchen met je logo en huisstijl? Dan doe je er goed aan om met een fris hoofd naar de kern van je zaak te gaan.

Zet je missie, visie helder op papier en zoek naar een uniek element in je business. Als je innerlijke missie en visie gestroomlijnd zijn met je bedrijf en dit op een duidelijke en consistente manier naar buitenbrengt, des te meer je in je kracht en waarde zit.

De volgende vragen bepalen je acties. (Ook wat jouw prijs is)

1. Wie ben je en wat doe je?

2. Waarom doe je dit, waar word je blij van?

3. Waarom doe je dit en wat brengt het bij je teweeg als je iemand hebt kunnen helpen?

4. Welke waarden zijn voor jouw (bedrijf) belangrijk?

5. Wat is er uniek aan je zaak? Wat zou je zaak uniek maken?


2. Je doelgroep

Geen doelgroep bepaald? = vissen in een vijver en hopen dat de juiste bijt.

Bestudeer je doelgroep (persona). Kruip in het hoofd van je doelgroep en observeer zijn/haar gedragingen. Waar dromen ze van, bekijk ze als mens, hobby, gezin, vrienden en denk na over mogelijke eigenschappen.

Heb je het idee dat je meerdere doelgroepen hebt, dat is oké, maar probeer je in eerste instantie te focussen op die klanten waar je je voldoening uithaalt en die geld opbrengen, kortom, de ideale klant.



3. Doelstellingen bepalen

Een gps werkt pas als je hem ook instelt. Door doelstellingen voorop te zetten en daar ook een deadline aan te plakken blijf je op track. Door de doelstellingen uit te spreken zullen zowel je gedachten als je handelingen naar dat doel gericht zijn.

Schrijf op wat je wil bereiken over 12 maanden en over 5 jaar. (Schrijf concrete dingen op, vergeet het financiële niet).


4. Strategie bepalen

Nu jij er in gelooft... gaan we naar buiten treden.

Zet de strategie op.

1. Wat bied je aan en aan welke prijs?

2. Hoe wil je dat aan de man brengen?

3. Hoeveel klanten heb je nodig om comfortabel te zijn?

4. Welke acties zijn er nodig om de klanten te bereiken?

5. Wanneer plan je welke actie in?


5. Word 1 met je gevormde business

STRAAL jouw idee uit... voel voel voel... voel je mindset en je idee één worden. Onderschat je mindset niet... het kan je vloeren en je onzeker maken. Erken dat er een duiveltje is, maar luister er niet naar.


6. Je visuele identiteit bepalen

Nu jij het voelt en je neus in de juiste richting staat, is het belangrijk dat je potentiële klanten hierin meegaan. 

Kom naar buiten met een identiteit dat jouw visie en waarde weerspiegelt en jouw doelgroep aanspreekt. Door je unieke positie vorm te geven zal je opvallen bij het publiek met gelijke ideeën. Het is nu prioritair de beste versie van jezelf als zaak in de wereld te zetten. (Je bent het ze verplicht, want jij gaat anderen helpen).

Start met het vormgeven van een logo dat de stijl en visie uitdraagt dat de doelgroep aanspreekt. Pak je het professioneel aan, dan kom je ook professioneel over en kan er een vertrouwensband ontstaan. Straal je kwaliteit en professionaliteit uit? Dan kan je ook professionele prijzen vragen. Kies voor een logo dat inzetbaar is in verschillende media. Kies voor een logo dat een klare taal spreekt, het zou op zichzelf moeten kunnen staan en uitleggen wat je business doet. Alleen dan heeft je logo nog meer waarde. Trek je logo door in de rest van je huisstijl en voeg elementen toe die de herkenning en stijl vergroten. Zorg zeker dat er een naamkaartje is, iets visueel tastbaar werkt nog altijd. Trek je stijl en verhaal verder in online media zoals website en sociale media. Beide versterken mekaar en geven jouw online zichtbaarheid een gezicht. Content speelt hierin een zeer grote rol. Spreek steeds in klare taal naar jouw doelgroep met de toon die ze zelf gebruiken.


7. Stuur je killer branding de wereld in

Onmisbaar is het gebruik van tools om de boodschap over te brengen. We zetten kanalen op en gebruiken steeds de stijl van je branding.
Spreek een duidelijke taal in jouw stijl om een community en fans op te bouwen.

INTERESSANTE KANALEN

1. Facebook (post, reageer op anderen, doe mee,...)
2. Instagram
3. Mailadressen verzamelen - nieuwsbrief versturen
4. Meetbare website met een doel
5. Uitnodigingen om je te leren kennen (weggevers, q&a uurtje, webinar,...)
6. Netwerken
7. Help anderen
8. Meedoen in evenementen
9. Ga in groepen, maak vrienden voor het leven, enjoy

TIP: Zet dit vast in je agenda!


8. Sparren

Niet iedereen heeft het geluk een pad te bewandelen dat hem of haar is voorgedaan door familie of vrienden. Voel je ondersteund door andere ondernemers in je netwerk. Door hen krijg je inspiratie en kan je ideeën aftoetsen nog voor je er je tijd en energie insteekt. 


9. Geduld

Wees aandachtig en heb geduld maar blijf zaadjes planten... Focus je niet op 1 potentiële lead maar blijf met verschillende dingen bezig. Het moeilijke aan heel dit proces is dat het tijd en energie vraagt. Vul je agenda goed in met duidelijke stappen en beloon jezelf als je deze iedere week bent nagekomen. 


10. Wat je zelf doet, doe je beter

Deze quote is eeuwenoud maar trap niet in de valkuil om alles zelf te doen. Je marketing, het werken aan je bedrijf moet vaak plaats maken voor andere belangrijke zaken. Als ondernemer moet je immers vele balletjes in de lucht houden. 

Blijf niet bij de pakken zitten en vraag hulp aan een expert!

Nikkeldesign stelt 3 brandingstrajecten voor, afzonderlijk of in combinatie te volgen. We starten met Ni.How, onder de vorm van sparringsgesprekken krijg je je zaak helder. Je weet waar je voor staat en wat je doelen zijn, dan is Ni.Wow de volgende stap. De identiteit van je bedrijf wordt vertaald in vorm, kleur en typografie. Je logo, huisstijl en drukwerk vertellen jouw verhaal en zetten je in je kracht. Om je zaak blijvend onder de aandacht te houden moeten we consistent het verhaal uitdragen. Ni.Gow helpt je dit te bereiken door haar freelancedienst in te schakelen of te kiezen voor inplementatie in CANVA.

Het resultaat van de 3 trajecten? Je communicatie krijgt een consistent geheel, je valt op, wordt herkend en onthouden. Je hebt focus richting je grote doel én je hoeft niet meer na te denken over hoe je wat en waar moet inzetten, want dat zit gegoten in een handige huisstijlgids. Tijdswinst voor jou!

Sparren? vraag je gratis je gesprek aan