Graphic and Branddesign

Blog

Hoe kleur jouw branding beïnvloedt.

Heb je ooit de sfeer, goed of slecht, van een kleur gevoeld toen je het zag? Je bent niet alleen! De manier waarop kleuren kunnen worden ervaren, verschilt van persoon tot persoon. Merken gebruiken kleur in hun voordeel om op te vallen bij hun specifieke doelgroep.

Hoe speelt kleur een spelletje met je gemoed?

Kleuren vormen het toneel voor de ervaring van hun publiek.De wetenschap, hier kleurenpsychologie genoemd, wordt ingezet om de manier waarop mensen een merk zien en ervaren te beïnvloeden.Een logo dat jouw waarden presenteert en het juiste gevoel bij je ideale klant naar boven brengt.Een logo bestaat uit een kleur, vorm, tekst (lettertype) en dat samen vormt een stijl.Jouw huisstijl!

Kleurpsychologie is de studie van de interactie van menselijke ervaring en kleur.Als je bijvoorbeeld de kleur geel ziet, voel je misschien een vonk van jeugdigheid of zelfs een golf van optimisme.Rood kan je een gevoel van waarschuwing, aandacht geven;wat misschien de reden is waarom Mediamarket rood als hun primaire kleur heeft gekozen.Zij uitleg immers om aandacht!Een ander merk dat strategisch hun merkkleur heeft gekozen, is A.Vogel, dat is gebrandmerkt in groen, een kleur die wordt geassocieerd met gezondheid.Ze zijn ontstaan ​​uit kleuren, maar ook een bepaald gevoel van niet bewust oproepen bij hun klanten.

Dus voordat je kleuren voor je merk kiest, neem je best even de tijd om af te vragen hoe je wil dat je volgers zich voelen als ze aan jouw merk/bedrijf denken.​​​​​​​​

 

Populaire merken en hun kleur

Wist je dat er een reden is waarom de meeste fastfoodrestaurants warme kleuren gebruiken in hun branding?Warme kleuren zijn helder en energiek.Ze houden mensen in beweging.Ze willen dat hun klanten binnen en buiten komen en keer op keer terugkomen.Weet iemand nog wanneer Heinz uitkwam met paarse en groene ketchup?Het flopte.waarom?Mensen konden het niet verdragen!Dus hoewel koude kleuren het niet goed doen in fastfood, zijn ze wel inzetbaar voor andere merken. Koele kleuren zijn meer rustgevend en creëren een gevoel van vertrouwen, resulteren in een blijvend gevoel.Goede voorbeelden zijn Facebook en Twitter die bekend staan ​​om hun blauw.

Sommige merken houden het voor hun logo bij zwart of wit dat het gevoel van een strakke, tijdloze, luxueuse en mooie business uitstraalt.Een andere reden voor deze elegante kleurkeuze is om andere delen van het merk te laten schitteren. In feite gebruiken we hier bij NIKKELDESIGN om deze reden alleen ons logomerk in zwart en ondersteunen we het merk met gele elementen (vrolijk, fris begin, energie) .Een ander merk dat je misschien met dat zwart gebruikt voor zijn logo, is The New York Times.De kleurkeuze werkt als een goed voor een gedrukte krant.

 

 

 

Kleur in je eigen branding

Soms zijn specifieke kleuren zinvol voor het type product van dienst dat een merk levert, maar het kan leiden dat het merk opgaat in een zee van vermeden kleuren.Kijk eens rond en doe wat visueel onderzoek bij het kiezen van kleuren voor uw merk.Een merk dat een risico nam, maar hen hielp uit te blinken, was Lyft.Als je denkt om ergens een lift te krijgen, is levendig roze niet de eerste kleur die velen in gedachten hebben, maar hun merkroze is zo'n gedenkwaardige en werkt goed voor hen.

Niet alle merken hebben logo's in één kleur, dus niet alle bezigheden met het samenstellen van een kleurenpalet voor uw merk.Er zijn opties en dit kan een ontmoedigende taak worden.Dus, hoe ga je om met het matchen van deze kleuren en het behouden van de essentie van je merk?Een geweldig hulpmiddel voor het kleurenpalet om mee te spelen tijdens het zoeken, is Adobe's Adobe Color-websitehttps://color.adobe.com/nl/create/color-wheel .Ons ontwerpteam heeft ook hun favoriete kleurenpalettools verzameld in een Instagram-bericht:

Uiteindelijk is het kiezen voor een kleur dat je niet blauw moet laten voelen.(tenzij dat de bedoeling is)

Vergeet niet om uw publiek in gedachten te houden en hoe u wilt dat ze uw merk ervaren.Uw aandacht in het proces zal worden gezien in het resultaat.Als je het leuk vindt om over kleur en merken te leren en er meer in wilt duiken, dan kan je je verdiepen in ons blogartikel 'over kleur en vorm in je visuele uitstraling'. 

​​​​​​​Vragen? Stel ze gerust.